Introvert of Hoogsensitief, of beide?

Hoor jij wel eens dat je te gevoelig reageert? Of misschien merk je zelf wel dat je overprikkeld raak door geluiden, geuren of licht om je heen. Misschien ben jij wel hoogsensitief (HSP). Ongeveer één op de vijf is hoogsensitief en is meer dan anderen gevoelig voor prikkels om zich heen.
De meeste hoogsensitieven zijn ook introvert. Dit is ongeveer 70%. Dit wil niet zeggen dat iedere introvert hoogsensitief is, maar ook niet dat alle hoogsensitieve introvert zijn.
Ik merk ook vaak dat deze begrippen door elkaar worden gebruikt. Dit komt ook omdat sommige eigenschappen van de introvert lijken op bepaalde eigenschappen van de HSP.
Het grote verschil is dat introversie gaat over energie en hoogsensitiviteit over gevoeligheid voor de wereld om je heen.

Verschil tussen introvert en hoogsensitief

Een introvert haalt zijn energie uit zijn binnenwereld. Dit betekent dat de gemiddelde introvert met enige regelmaat tijd op zichzelf moet doorbrengen om zijn energie op te laden. Dit betekent ook dat de meeste introverten datgene wat er gebeurt in de buitenwereld eerst door een intern filter moet laten gaan, voordat hij hierop kan reageren. Een introvert denkt veel na en houdt niet zo van koetjes en kalfjes gesprekken. Zij hebben de voorkeur voor diepzinnige gesprekken, het liefst één op één of in een kleine groep.
Een hoogsensitief iemand is meer gevoelig voor de omgeving. Een hooggevoelig iemand kan hierdoor sneller overweldigd raken, dan iemand die wat minder gevoelig is. Een effect hiervan kan zijn dat hooggevoeligen zich meer introvert gaan gedragen. Dit is niet omdat ze als introvert zijn geboren, maar om zichzelf te beschermen tegen de vele prikkels om zich heen. Daarom zijn ook vaak veel hoogsensitieven graag op zichzelf en in een kleine groep.
De gevoeligheid voor prikkels is dus niet hetzelfde als introversie. Maar het kan wel samengaan.

Introvert en hoogsensitief?

Wanneer je zowel introvert bent als hoogsensitief kan het verwerken van hetgeen op je afkomt extra vermoeiend zijn. Het is dan niet alleen het filter waar alles doorheen moet en dat je de meeste energie vanuit je eigen belevingswereld krijgt, maar ook dat prikkels ook nog heftiger binnen komen.
Hierdoor kun je je soms volledig overweldigd voelen.
Belangrijk is dan jouw eigen energiebalans in de gaten te houden.

Wat kan helpen?

Een aantal dingen kunnen je helpen. Zorg ervoor dat jouw energiebalans op orde blijft. Ik trek me altijd een paar keer per dag terug. Zoek de stilte of mediteer. Maar je kunt ook gaan wandelen, fietsen of wat dan ook waardoor jij jouw energie weer oplaadt.
Accepteer dat dingen zijn zoals ze zijn en zie ook de goede kanten ervan. Het heeft mij een tijd gekost om te accepteren dat ik nu eenmaal niet continue met anderen in contact kan staan, of dat een feestje mij volledig kan uitputten. Maar nu ik weet hoe het in elkaar steekt bij mij, kan ik er beter mee omgaan en kan ik bewuster keuzes maken.
En vergelijk jezelf vooral niet met anderen. Er is maar één jij. Of zoals Oscar Wilde zegt:

Be yourself, everyone else is already taken.

Wil je meer lezen, zie ook deze artikelen:

https://pieteroffermans.nl/verschil-tussen-introvert-en-hoogsensitief/ of

http://katherinemackenziesmith.com/highly-sensitive-person-introvert/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.